fredag 26 februari 2016


Viktigt vad vi matar barnens hjärnor med.



Laga mat i sommarstugan med bok om Nalle Puh som recept.

Det känns som om jag har gjort många inlägg om mat på slutet. Här kommer ett till med bilder från när vi var på vår minisemester i mormor och morfars sommarstuga för någon vecka sedan. Blandad matlagning med syftet att visa hur trevligt man kan ha det när man lagar mat tillsammans. Vilka bra saker man lär sitt barn. 

Sonen är med och lagar mat hemma ibland också. I sommarstugan blev det dock varje gång. Han började själv prata om recept och låtsades att hans lilla bok med Nalle Puh var ett recept. Så tydligt att det som barn blir "matade" med är det de sedan leker. 

Hemma är det ofta en blandning av vad han ser på tecknat och vad vi läser för honom i böcker samt vänner och familj i hans lekar. Det kan vara gammelmormor och dinosaurier och isbjörnar i samma mening. Det är roligt att lyssna på hans fantasilekar och berättelser. Det kändes dock bra när han lekte något så jordnära som att läsa recept och laga mat istället för att blanda in någon figur från tecknade barnprogram. Jag blev väldigt medveten om hur viktigt det är med vad vi "matar" vårt barns hjärna med. Såklart visste jag det innan men det är bra att bli påmind på ett så här starkt sätt.

Sonen har fotat konstnärliga stilleben från köksbordet/arbetsbänken.

Sonen har fotat mig när jag skär något.

Göra pannkakssmet tillsammans.

Steka pannkakor på vedspis gick också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar