måndag 2 maj 2016


Fantastiskt fina barnklänningar av en retro gardin.



Kurbitsklänning av gardin som jag tror är retro.

Denna klänning sydde jag färdigt på förra syträffen. Jag har dock inte visat (utom i smyg i en sygrupp på nätet). Den ska bli en present och jag vill inte spoila överraskningen för mamman. Nu rensar jag dock bland utkasten på bloggen och detta är bland de sista jag har kvar. Så nu blir det som det blir...

Igår på syträffen sydde jag färdigt en precis likadan klänning till storasyster till flickan som ska få denna. Den är exakt lika förutom att den kommer få annan färg på knapparna. De jag använde till denna är loppisfyndade och jag hade bara tre. Jag tycker att det är så väldigt fint med klädda knappar och dessa passade EXAKT i färg med kantbandet. På den större klänningen blir det dock plastknappar i orange som går exakt i färg med en del av mönstret. Tror jag. Ska sy fast dem i lugn och ro när sonen är på dagis imorgon. Om det blir dagis. Vi har båda blivit väldigt snoriga- igen. Det är som att det aldrig tar slut det här "vabuari"- det är ju snart sommar hallå!!

Många fler bilder på klänningarna från avritning av mönster till färdiga plagg nedan. Tyget är en loppisfyndad gardin. Jag köpte två längder för 40:- och sålde den enda när någon sökte efter kurbitstyg i en retrotyggrupp. Dessa två klänningar kostade alltså 20:- tillsammans i materialkostnad plus loppisfyndade knappar och dragkedjor som jag dock redan hade hemma och inte köpte för det här projektet. 

Jag tänkte från början få ut också shorts eller skjorta till sonen men fick inse att barnen inte är pyttesmå längre. Det räcker nog dock till en fluga att matcha klänningarna på någon tillställning i sommar eller så. Jag är jätteförtjust i tyget och kanske kan få till en ficka eller dekoration på något plagg till mig själv av resterna också. Återkommer med det isåfall.
Jag ritar av mönstret till klänningarna från en Ottobretidning som jag lånat av min syster.



Sonen hjälper till- ni som brukar rita av mönster kan tänka er in i situationen...

Det gick åt så pass mycket tyg för att mönstret är stort och jag ville få med de finaste detaljerna.

Test med mönsterdelar för att se var det skulle passa bäst att klippa.

Jag hittade ett tyg hemma som passade perfekt i färg med den turkosljusblå.

Superbra att klippa kantbanden av bara det att jag glömde att klippa på skrådden...

Fler exempel på färgmatchningen och det snygga motivet på tyget.

Jag gillade kurbitsarna bäst men det känns helt fel att börja klippa mitt i tyget jag som alltid är så snål och sparsam med allt.

Mer utklippning.

Framstycke.

Blivande knappslå och krage kommer sitta här.

Stl 92 och stl 104 tror jag att jag valde till en 2 åring och en 4 åring.

Bakstycken.

Vad jag hade att arbeta med till ärmar, krage, knappslå och något till mig och sonen...

Jag fuskade och använde den fållade nederkanten till ärmarna.

Planer på en fluga till sonen- får se om och när det blir.

Kanal för gardinstången får bli naturlig stadga till flugan isåfall.

Jag fick plocka fram ett gammalt redan klippt örngott för att klippa undersidan av kragdelarna ur.

Jag planerade att sy fast en lapp med mitt namn från denna screentryckta karta men det blev lite tårta på tårta.

Sonen snart 4 år provar klänningen i stl 92 tänkt till 2-åring och jag inser att den är stor.

Iallafall väldigt bred i modellen.

Den kanske passar bättre på bredden när den är urvuxen till en tunika på längden. Det gör dock inget- funkar ju så också med tights under.

De helt fantastiskt fina knapparna passade så perfekt bra.

Klädda knappar fyndade för max 1:- styck på Emaus för en tid sedan utan bestämt användningsområde.

Baksidan på den lilla klänningen sm färdig.

Återbrukad dragkedja i ryggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar