måndag 2 maj 2016


T-shirt av dubbelt återbruk och annat från syträffen.



T-shirt till sonen av gammelmorfars gamla t-shirt.

Igår var det syträff. När jag kom hem var jag HELT slut så att lägga in och visa bilder var uteslutet. Här kommer dock en del av det jag sydde. Jag tyckte att jag var sjukt produktiv som sydde FÄRDIGT en klänning, sydde OM ett linne och från grunden sydde denna t-shirt, ett par kalsonger och ett par trosor. Samtidigt sydde någon annan 14 plagg, min syster 16 filtar, 9 mepsar och lite annat. Men men jag är supernöjd med att jag hann med mycket mer än jag brukar.

Jättenöjd med allt dessutom. T-shirten ovan är två återbruk i ett. Jag har använt min morfars trasiga och slitna ljusblå t-shirt samt fickan från sonens tröja som jag visade här. Den som jag sydde men som blev missfärgad och sonen fick måla på. Då hade jag dock redan sprättat bort fickan som fick hamna här istället. Baksidan är enfärgad svart. Storleken är alldeles för stor (med flit nåt att växa i) och baksidan är enfärgad svart. 

Jag tror dock att jag skulle ha gillat den bättre som linne nu när jag tittar på bilden nedan av det utklippta framstycket. Linnen blir dock inte så ofta använda till sonen. Snyggt men när det är tillräckligt varmt är det ju också soligt och vi vill skydda axlarna från att bli brända.

Se fler bilder på t-shirten och andra saker jag sydde nedan. Jag fick också gratis tomat och gurkplantor av tjejen som håller i syträffarna. Helt perfekt. Vi har ju tänkt köpa såna plantor. Nästa år kommer vi säkert sätta själva men i år räckte det att försöka hålla liv i en sorts plantor (rotselleri). 

Stuvbitar fick jag ännu fler av min syster men glömde fota dem. Det kommer ett inlägg senare omsmå och stora "stuvbitar" jag fick tidigare av henne. Nu gäller det bara att öka på syhastigheten så jag hinner göra slut på lite av det...


Det utklippta framstycket som skulle ha blivit finare linne än t-shirt känner jag nu.

T-shirten i original.

Det kanske inte syns men min morfar sliter sina kläder rejält innan de blir kasserade. När de inte duger hemma (mormors order) används de i sommarstugan. Denna var rejält sliten med hål. Det gick dock ändå att få ut delar till sonens t-shirt och ett par matchande kalsonger till honom. Extra plus för att mormor kommer tycka att det är roligt att se sonen klädd i denna. Kanske morfar också i smyg.

Skicket på t-shirten som hade gjort den omöjlig att sälja även om den lämnats till välgörenhet.

En kalsongdel fick precis plats ovanför t-shitens framstycke.
Närbild på fickan av stuvbit från min syster på sin nya t-shirt.

Det kommer absolut bli fler "enfärgade" t-shirts och linnen till sonen med fickor av mönstrade stuvbitar. Perfekt sätt att använda småbitar. Man kan ju inte sy kalsonger av alla. Han behöver inte ens fler kalsonger i sin storlek. Han behöver inte fler t-shirts heller men i större storlekar kan jag ju sy båda för att få åtgång på stuvarna...

Sytt fast en lapp med mitt namn som dekoration.

Jag brukar sy fast de här screentryckta lapparna som jag har kvar från när jag gick på folkhögskola för hand. Nu latade jag mig och använde sicksack- inte lika snyggt men funkar...

För att visa att den har svart bakstycke.

Ett till försöka att visa de olika fram och bakstyckena som jag fållade med olika färg på tråden.

Min plats på syträffen med plantorna som det finns fler bilder på nedan.

Min syster frestade med att sy en filt i detta helt underbara tyg.

Titta så fint- inte svårt att lyckas med nåt plagg man syr i detta!

Denna blev dock misslyckad.

Jag ville göra en liten applikation till sonens kalsonger av morfars t-shirt. Jag har tidigare använt sicksack men nu när jag gjorde den tätare så blev det för buckligt. Sicksacken är snyggare tät men tyget drog sig trots att jag var så försiktig. Se slutresultat nedan.

Det fick bli så här istället.

Perfekt sätt att piffa plagg och få användning av de allra minsta stuvbitarna.

Färdiga kalsonger med applikationen lite för högt upp men annars nöjd.

En av våra nya fina plantor som vi ska försöka få att överleva vidare.

Plantorna på plats i fönstret- idag ska jag ta mig ner i källaren och hämta passande blomfat.

En planta till som fick bo i fönstret bredvid.

Närbild på en av våra nya bebisar.

Trosor av stuvbitar till min mormor som jag kommer göra separat inlägg om sen.

T-shirt omgjord till linne som jag också kommer göra ett separat inlägg om sedan.

Förra syträffen sydde jag denna.

Den ska dock bli en present så jag ville inte spoila. Nu när jag tömmer utkasten för att byta bloggportal kommer det dock komma ett separat inlägg om denna och en precis likadan i större storlek som jag färdigställde igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar